The Stockholm syndrome

Ja jag vill leva jag vill dö i norden

Jag funderar lite på hur man ska pressentera Sverige när jag är i USA. Vill ju liksom få dem att förstå att vi inte bara är ett land av snygga blonda tjejer och ändra deras uppfattning om att vi har isbjörnar som hudsjur. Har fått bilden av att Amerikanerna inte vet så mycket om vad som händer utanför sitt egna land. När mamma var utbytesstudent i Washington och berättade att hon kom från Danmark frågade de om det låg i Afrika haha. De frågade också om man har musik i Danmark.

Jag har verkligen ingen koll på Sverige i för sig. Vad som skiljer Sverige åt från andra länder är väl typ midsommar, vår demokrati. Jag kan ju också berätta att Sverige är ett kallt land med kalla människor för är vi inte oerhört tysta på bussen?

De känner nog i alla fall till Ikea, Robyn, Alexander Skarsgård från True Blood, Abba/Mama Mia, Volvo, köttbullar, Pippi (Longstocking), Greta Garbo, Stockholm syndromet.

Känner att jag nog behöver läsa på lite om Sverige innan jag drar iväg. Borde kanske inte bara köpa en Sverige bok till värdfamilj, hade behövt en själv också.

Har ni förresten sett Alexander Skarsgård i Lady Gagas Paparazzi musikvideo där både Alexander och Lady Gaga pratar svenska?

1 kommentarer
Postat av: Michelle

OMG, jag ska åka till nya zeeland, eller ja just nu ska jag. Men ska förmodligen avboka det i morgon, men blir alltid pepp när jag läser utbytesbloggar. Så läskigt att vara borta i 10 månader bara!

2011-01-31 @ 22:28:46
URL: http://killthepinkyswear.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:


RSS 2.0