Moon

Idag när jag skulle åka till stationen var det en hel skolklass på spårvagnen. Skulle gissa på att de gick i trean på grundskolan. Jag minns när jag var barn såg man lite halv tokig ut. Håret låg lite kors och tvärs, jag hade omatchande kläder, tugga maten med öppen mun. För man brydde sig inte då. Man sprang omkring och lekte häst. Och det är så jag tycker barn ska växa upp. Fria. Men de som satt på spårvagnen idag, de satt med sina iphones och spelade spel och skrek 'BÖG' när de förlorade. De hade märkeskläder och väldigt friserade frisyrer. Istället för fria såg de väldigt uppstramade ut. Hemskt tycker jag!

Barn ska vara barn. Inte vuxna på något sätt. Springa omkring och smuttsa ner sig och peta ut snorkrokor med fingret, äkligt som sjutton men det hör barndommen till. Man ska inte redan lära sig att passa in som 9 åring. I min åsikt tycker jag aldrig att man ska lära sig det men att göra det i så tidig ålder är inte okej. Världen skall inte vara ytlig redan då. Det är sorligt. Uppväxten är jätte viktig. Och man är bara barn en gång i livet.

Jag saknar att vara knatte. Gå på stan och hålla pappa i handen och känna sig så liten, liten. Jag saknar sånt man hatade som liten, som att vara på en folktät plats och inte se något för alla långa människor. Jag saknar när jag vänta på att mamma och pappa skulle hämta mig ifrån fritids. Jag var ofta sist så jag fick mycket glass. Det var gott, och det åt jag av tills jag inte orkade mer. Och jag åt crunshy varje morgon. Och jag visste inte hur man skrev ett sms. Jag sakna tiden då veckans läxa var att komma på ord med bokstaven S. Säl, säng, segla. Jag saknar bollibompa. Jag trodde att månen satt fasst med spik, det vill jag tro igen. Men nu vet jag att det är nån jäkla tyngdkraft. Det är tydligen det som gör att äpplen faller till marken. Jag vill vara tillsamans med Max, Alexander och Philip sammtidigt och jag vill leka pussjage. Jag vill bli väckt på min födelsedag med en tråd om stortån och följa den genom hela huset tills jag hittar ett dockhus. Jag vill ha roliga-timmen på fredagar i klassen och jag vill ha högläsning på onsdagar. Ta med ett äpple och lyssna på Kalle och chokladfabriken av Roald Dahl. Jag saknar den tiden så mycket ibland.

0 kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:


RSS 2.0