Never hesitate to smile because a smile is the easiest way to lit somebody's entire day.

:) om Frågestund:
Gjorde du färdigt din scrapbook som du började på förra sommaren? Skulle vara jätteroligt att se den i så fall! :)
Svar: Jag gjorde typ två sidor! Men jag tog material från allting och har ju hur många bilder som helst så någon regning dag i sommar (som det är gott om här!) ska jag sätta mig och pyssla ihop mer. Kan lägga upp bilder då

anna om Frågestund:
Hejsan! Jag bara undrar lite hur det är med alkohol där du var i usa? Alltså på fester och så. Vet att på de flesta ställen är det vanligare med droger eftersom det kanske är lättare att få tag på... Vad jag hört från andra utbytesstudenter iallafall :) Du kanske var rädd för att bli hemskickad men på vilka sätt skilldes amerikanska fester sig från svenska?
Svar: Jag höll ju mig faktiskt ifrån stora fester för jag var för rädd helt eneklt att bli tagen, jättevanligt att polisen kommer och även om man inte druckit så tar dom en ändå och jag kände bara att konsekvänserna var för stora och inte värt det. Kan ju leva upp det i Sverige sen. Men det finns ju något som dom kallar för parties också där föräldrarna är där och vaktar, där man kollar på film och gör just dance och det finns hur mycket godis och bakat som helst. Kakkalas typ.

Anonym om Frågestund:
Har du planerat att åka tillbaka till usa snart? :)
Svar: I WANT TO!! Men eftersom att jag vill lämna Sverige för att plugga vidare är det egentligen smart av mig att spara mina pengar. Får se hur det blir

Anonym om Frågestund:
Har du planerat att åka tillbaka till usa snart? :)
Svar: Om 10 år har jag startat mitt lilla frozen yogurt ställe här i Sverige och det säljer som smör och blir världens hitt! Men jag vet inte, vill jobba med människor och jag älskar verkligen att uppmuntra, motivera och inspirera människor till att gå ut och leva, göra det bästa med sig själv och med livet. Har ingen aning dock hur jag skulle kunna jobba med det men kommer nog på något. Min dröm är ju också att ha ett jobb där man reser rätt mycket.

E om Frågestund:
VILKET gymnasium har d tänkt börjaa på, börjaa inte på alströmmer tycker inte du borde göra det helt ärligt tror du kommer ångra dig :)
Svar: Nej du Alströmmer blir det ju inte. Jag älskar mina Alingsås vänner och det hade varit lovely att komma närmare dom men Alingsås är alldeles för litet för mig, framförallt nu. Blir kanske kitas till hösten.

S om Frågestund:
vad gjorde du de dagarna du inte hade plugg? shoppade? hängde med vänner?
bästa shoppingstället?
favorit mat/snack?
har du en bild på ditt rum i USA?
Svar: Ja jag umgicks med mina vänner, shoppa, gick på bio - det var typ det man gjorde ihop. Var rätt mycket ute vid poolen och sola för den chansen måste man ju ta vara på om man kan. Mitt favoshopping var på chandler fashion mall. Favorit mat/snack: Frozen yogurt, pink lemonade, annanas, panda expresses orange chicken. Ja jag har nog det, ska lägga upp!

Tanya om Frågestund:
Har viktoria någon blogg? Skulle vara kul och följa hennes resa :)
Svar: Ja följ hennes! Vaiusa.blogg.se , kram

Ida om Frågestund:
Hej Eira!! du ar sa vacker!! 
Tack for bra inspiration. Jag har ett par fragor: foredrar du svenska eller amerikanska killar? har du traffat Sebastian an? har du planer pa att studera i Hawaii? Vilken kulturshock var jobbigast, den du fick nar du kom till USA eller den du fick nar du kom tillbaks till Sverige?
Svar: Men vad fin du är, tack!! :') Svenska, obviously. Nej men de är mycket mognare helt klart. Sebastian och jag träffades i förrgår, åh. Och vi ses igen om typ en vecka. YES! It's happening!!! Ska verkligen se till så att jag kan plugga där, min dröm. Helt klart när jag kom tillbaka till Sverige. I cried myself to sleep and I woke up crying, I was a mess. Vågade inte gå utanför min lägenhet och höra svenska. Jättesvårt tycker jag att komma tillbaka i ett land där alla är så instängda i sig själv och ingen pratar. Fråga kassörskan hur det var med henne och hon blev så stum att hon inte ens svara, det tycker jag är jättejobbigt.

Sandra om Frågestund:
Hej Eira. Kanske lite konstig fråga men var du populär på din skola? Haha hoppas du förstår. Kram
Svar: Fick reda på sista tiden att dom tydligen hade startat en facebook sida om "the new hot swedish girl" haha och när man träffade nytt folk så var det ju hela tiden "ooh, you're the swedish girl, I've hear about you" Jag hade många vänner i skolan och folk brukade säga att de var förvånade över hur många jag lärt känna. Men vi hade bara väldigt ytlig kontakt, gillar att umgås med såna jag känner att jag kan lita på så jag hade mindre vänner utanför men som jag blev väldigt nära med.

Ellen  ([email protected]) om Frågestund:
Hej Eira (btw du har ett så himla fint namn! Möjligen snor jag det för att döpa framtida flickebarn?), jag har ingen fråga, jag ville bara säga att din blogg är mitt driv. Du är anledningen till att jag vågar åka nästa år, och jag är så jäkla tacksam för det. I mitt huvud är du min kompis, din blogg är ungefär som en 1-way conversation som vi för, hehe.
Så tack Eira, du snygga, glada och genuina människa, för att du driver den här bloggen och inspirerar folk till att våga åka, och leva lite!! Puss
Svar: Men å vad gullig du är! Kan ju säga att du borde ge henne ett bra andranamn som går att använda utanför Sverige för ERA eller Aida var lite irriterande ibland haha! Men jag gillar mitt namn ändå, det är annorlunda.
Fina du, jag är din vän! Whatever you need, just send me a comment! Även om jag inte vet alla som sitter bakom skärmen och läser så har jag jättemycket kärlek till alla som gör det, I honestly care about you. Det betyder jättemycket att du säger så, gör mig verkligen glad. Tons of love to you sweetie!

SARAA om Frågestund:
du skrev att du och din värdpappa var bråka ellerinte kom överens om något skulle du kunna berätta vad det var om ? Vad tycker du om din värdsyster ni verkade inte ha jätte bra kontakt lr missuppfattar jag det ? Kan du berätta om din värdfamilj mamma, pappa och din syster bästa resp sämsta ??
Svar: Ja min värdpappa satte ju upp en regel om att jag inte fick prata med Sebastian mer än 1 timma i veckan. Jag var ju så kär, han lös upp min dag, så jag fuskade och det kom han på. Det var respeklöst av mig att gå emot hans regler så a det var inte populärt. Men vi båda kom upp med en överensomkomelse och jag fick en timma mer i månaden. Trodde aldrig att jag skulle klara mig haha men jag och Sebastian bestämde att det inte skulle stå i våran väg och det gjorde det ju inte heller. Till slut kunde jag prata nästan en timma om dagen igen så det var bra. 
Jag och Brittany kommer bra överens men det stämmer att vi inte umgicks, vi hade båda våra egna vänner och hon var väldigt upptagen med skola, jobb och så. Hon kommer ju till Sverige i 3 veckor nu i sommar dock!
Bästa är att de var så himla gulliga och kärleksfulla, tog mig till så många ställen och gav mig verkligen mer än jag kunnat drömma om. Var en familj till mig. Sämsta är väl inte dom utan är en mer amerikansk kulturell grej, att det var mer regler. En del av att uppleva den amerikanska kulturen I guess.

Anonym om Frågestund:
asså jag vill verkligen uppleva detta. men jag är så jävla rädd. jag är rädd för första dagen i highschool, rädd att hamna i fel familj, rädd att inte passa in, rädd att inte skaffa vänner. mina föräldrar vill inte att jag ska åka. men jag vill verkligen....
Svar: Men lilla du, tänk inte så mycket på allt som kan gå fel, tänk på det som kan gå rätt! Ta risken för det är värt det. Verkligen. Det är mina vänner som missat saker, inte jag när vi pratar. Vad är egentligen det värsta som skulle kunna hända? Inget du inte är kapabel av att ta dig igenom det är jag säker på. Låt inte rädslor stå i din väg, lev utan regrets. Tro på dig själv lite finis :) I do

stina om Frågestund:
hur känns det att börja gymnasiet nu när du får gå med de som är ett år yngre, är det värt liksom? :)
Vilket språk tänker och drömmer du på nu?
Känns det som du tappat svenskan, alltså ord och stavningar och sånt när du ska prata och skriva? :) 
kram! Din blogg är så inspirerande, kan inte vänta tills det är min tur att åka iväg :)
Svar: Det är klart det är värt det!! Har sett LA, San Diego, New York, Las Vegas och fått tusentals upplevelser och jag skulle byta det mot att gå kvar i min klass? Nej! Mina vänner har jag ju fortfarande kvar. Det är lite blandat, drömmer på både svenska och engelska nu tror jag men i USA var det ju bara engelska. Ja, och det har nog märkts i bloggen också att gramatiken inte riktigt hängt med alla gånger. Tack! Och vad kul, lycka till med allt

Jasmine om Frågestund:
Var det några regler din värdfamilj hade som du tyckte var konstiga?
Var det svårt att skaffa vänner som man verkligen trivdes med?
Svar: Det var ju lite curfews och sånt och regler om hur mycket jag fick prata med min pojkvän men det var nog inte så mycket egentligen. Nej men jag tycker att jag är rätt bra på att skaffa vänner som jag kan lita på och trivs med bra och så

Annie  ([email protected]) om Frågestund:
Jättebra blogg! Har följt dig dagligen i över 6 månader, så känns konstigt att du är hemma nu igen.

Jag undrar hur din värdfamilj såg på relationen till killar? Visserligen har du Sebastian, men vad hade de för regler ändå? Har hört att de är stränga, man får inte stänga dörren om man är ensam med killar, och verkligen inte sova över osv. Fanns det sånna regler hos dig med? :)
Svar: Gick ju ett par dejter i början av året och då var ju min värdpappa tvungen att träffa killen innan för att släppa iväg mig och jag kan verkligen inte tänka mig att de hade fått sova över men de var inget för mig så jag vet ju inte riktigt hur det hade varit om vi hade gått längre.

Tilda Larsson om Frågestund:
Vad är det första du tänker på när någon säger usa?
Vilken högtid/period var svårast att vara utan familjen?
Hur många studenter var det som åkte iväg med explorius?
Kände du någon innan som åkte iväg samtidigt som dig?
Hur kommer det sig att du ville åka från början?
Och till sist, ska du till picknick på apslätten på onsdag? Isf ska jag hålla utkik efter dig :)
kram
Svar: Home. Öppenhet. Hade det inte så svårt med sånt faktiskt, men jul i så fall. Är det inte 150 tror jag? Min mamma var ju utbytesstudent när hon var 16 och sen så hade jag en kompis som åkte iväg förra året men annars inte. För jag ville se något nytt och något mer. Skapa nya minnen och erfarenheter. Nej det vet jag inte vad det är. Kram på dig!

Fanny - USA 13/14 om Frågestund:
Har du tänkt på att gå på college någongång? och när och var isåfall? Trivdes du bättre i USA än i Sverige? Och känner du att du liksom "hör hemma" i USA nu? Hur håller du kontakten med din amerikanska familj och dina amerikanska vänner? :) 

Det verkar iallafall som om du har haft en underbart år och det har varit jättekul att läsa din fina blogg under året och det är det fortfarande! Men tyvärr så tar ju det mesta slut nångång men du kan ju alltid åka tillbaka. Stay strong och lycka till med allt i framtiden! :)
Svar: SI! Jag vill gå på Hawaii Pacific University :) Ja det kan man väl säga, båda ställerna har för och nackdelar men ja det gjorde jag. Till slut kände jag såg, men det tog mig nästan 10 månader att faktiskt helt komma in i kulturen och känna att jag var en del av den och jag kände mig nog rätt amerikansk tillslut. Skype och facebook, emails. TACK! Och ja det stämmer ju, men nu har jag två hem och det känns underbart. You too girlie! Love

Frida om Frågestund:
Säg ngt negativt med utbytesåret, eller något som kändes jobbigt för dig?
Och fick du någon kulturchock? vad var den största chocken isf?? 
Uppstod det ngt gräl/någo konflikter med värdfamiljen, eller med vänner, skolpersonal etc..?? :)
Svar: Hm, jag ångra att jag aldrig börja cheer så det ångra jag under hela året. Saknade såklart folk och jag kände mig alltid annorlunda, har aldrig ett behov av att liksom smälta in men jag kände mig så mycket äldre än alla och nu är det skönt att känna sig mer som resten av folket här haha. Ja jag skrev om det högre upp. Sen var det ju några tjejer som bitcha, det är en tjej som fortfarande är på mig för att jag är kompis med hennes ex haha...

Anonym om Frågestund:
Vilke var din favooritaffär i USA?
Svar: VS, F21, Pacsun

Sara om Frågestund:
Undrar också om det där med åldern. Jag vill åka till USA mer än allt men isf måste jag åka efter tvåan då jag kommer vara 18 år, tror du att man är liksom lite för gammal då?
Svar: Oj jag vet inte faktiskt, kolla med den organisation du vill åka med!

Sarah om Frågestund:
Hur gamla var de som gick i High school? Jag skulle vilja åka efter tvåan, men kmr då vara 18 när jag åker och är rädd att jag kommer vara "för gammal", inte enligt reglerna, men mot de andra!:)
Svar: 15-18, aha ja så kände jag faktiskt lite, kände mig helt klart äldre

Stina om Frågestund:
Har du gått upp mycket i vikt under ditt år? Och går det att undvika onyttig mat ifall man åker till usa? Jag har funderat på att åka, men är rädd att jag ska hamna i en "tjockis-familj" med onyttig mat, vilket inte skulle vara så bra eftersom att satsar hårt på löpningen...
Svar: Som tur är så åt ju min värdfamilj relativt nyttigt. Men jag gick upp ändå! Är svårt att inte göra det i USA. Då får du väl laga din egen mat och försöka fixa själv liksom. Det löser sig. Tycker det är synd om du inte åker på grund av en sån anledning. Var tydlig med i ditt brev att hälsa och vad du äter är viktigt

Isabella ([email protected]) om Frågestund:
Hur gjorde du med facebook när du var iväg? Har hört att man inte ska hålla sig fast vid Sverige, utan fokusera på allt i landet där man befinner sig. Men på facebook finns ju alla, man ser vad de gör osv. 
Har själv funderat på hur man borde göra. Vore lite skumt att börja radera folk liksom...
Hur gjorde du? :)
Svar: Jag var nog lite mer aktiv på facebook än vad skulle ha varit känner jag. Du kan ju vara på men inte så mycket liksom :)

anna om Frågestund:
behöver du läsa engelska i 2an och 3an på gymnasiet nu? eller kan du "tenta av" det?
Svar: Ska försöka tenta av det :)

My ([email protected]) om Frågestund:
Varför kom din pappa och hälsade på nu i slutet? :)
Svar: För att han ville se vart jag bodde, och så glad att han gjorde det, dels för att vi hade väldigt kul men nu vet han ju också vad det är jag pratar om.

Alva om Frågestund:
Känner du att din engelska förbättrats mycket under året? Är du rädd för att tappa den? Kram kram
Svar: Helt klart, kommer så mycket mer flytande nu :) Ja verkligen, som tur är har jag ju många utbytesvänner och får skypa massa med mina amerikanare så jag håller uppe den men jag tänker ju redan på svenska igen. Kram tillbaka!

Maria i iowawawawaaaaaa om Frågestund:
Your blog=inspiration for mex100. Haha morgon hos dig, natt för mig i usa!:)
Svar: AHH THANK YOU CUTIE!! :))

Julia om Keep calm and carry on:
Shit vad din röst liknar Amanda Seyfried's när du pratar engelska! Helt sjukt, haha ;)
Svar: Haha jasså för lyssna efter det!

fanny ([email protected]) om Keep calm and carry on:
åh din engelska ♥ har den alltid vart så bra eller her den förbättrats mycket under ditt år i USA? Ska dit och ser fram emot att får lite bättre engelska hihi
Svar: Lämnade ju sverige med ett MVG men det är klart att jag pratar helt annorlunda nu, kommer så mycket mer flytande och naturligt

Tilda Larsson om Keep calm and carry on:
Har inte viktoria varit i usa nu 11/12 med er? :O
Svar: Hon åker i år till AZ, typ 20 min från där jag bodde!!! www.vaiusa.blogg.se

Anna om When you are at your worst that's when you will find out who your real friends are:
Hur lyckas du vara så positiv och glad hela tiden? Jag blir sååå inspirerad och glad varje gång jag går in på din blogg! Du verkar kunna gå met ett leende på läpparna även de värsta dagarna! Har du någonsin en dålig dag hahah? Det bara skiner om hela dig hela tiden! 
Kraaaaam!
Svar: Men ahh tack, solstråle! Jag vet inte, jag letar efter något bra i allting för jag vill bara inte slösa tid på något annat. Men det är klart jag har dåliga dagar, efter att jag kom hem var jag ju helt borta, fick gråtattacker varje kvart, tappa aptiten och kunde inte sova, orkade inte ens träffa folk. Det är viktigt att låta sig själv känna som man gör men sen får man resa sig igen, livet är för kort för att vara något annat än glad :)


1 kommentarer
Postat av: Johanna

Jag undrar varför ni hade en regel att du inte fick prata med din pojkvän mer än 1 timme/vecka? Vad var det bra för? Kram!

2012-06-04 @ 17:00:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:


RSS 2.0