Money can't buy happiness, but it can buy marshmallows which are kinda the same thing.

Om din kompis skulle vara deppig över en längre tid, inte allvarligt deppig, men bara vimsig och disträ och verkar inte kunna ta sig ur sin onda cirkel där hon tycker synd om sig själv, vad skulle du göra för att få henne upp en den dåliga vanan?

Jag tror inte att man egentligen kan göra något mer än att berätta att man finns där. Lycka är något man ta måste ansvara över helt själv. Även om man jätte gärna vill kan man inte klandra omgivningen för hur man mår. För det är ju så att våra känslor är baserade på de tankar vi har och dessa tankar är det ingen annan som styr än oss själva. Det är vi som skapar känslorna, de dåliga, de hemska och de sorgsna - det är vi som skapar dom. Och de bra också såklart. Egentligen är ju allting neutralt innan vi bestämmer vilken åsikt vi har om det.

En miljonär kan känna sig tom medans en fattig hel. Det spelar egentligen inte någon hur hur våra förutsättningar ser ut det handlar om val. Allting har båda sidor - bra och dåliga för att välja hur vi vil må måste vi välja vilken sida vi vill se.

Är det okej att följa samma gamla tankemönster som man alltid har haft och deppa över måndagsmorgonar eller är det kanske dags att byta ut sina tankar och välja ett annat levnadssätt? Om man känner sig hängig så är det nog tid att fundera lite över hur man vill leva och vad man vill prioritera. Vill du vara glad - var glad då! Vad hindrar dig? Om du behöver göra en förändring - ta den förändringen. Ibland behöver man kämpa lite och ändra lite för att ha det som man vill. Och det är inte alltid lätt men det är värt det.

Man kan inte gå runt och vänta på att livet ska börja, livet är just nu, denna stund, kanske inte nästa, det vet vi ju inte. Skapa ögonblick för de kan ta slut imorgon och gör det bästa av det du har. Det finns alltid något att le åt så lägg din tid på det istället för det man häger läpp över.

Livet är jävligt oförutsägbart och man vet aldrig vad det har att erbjuda. Det kommer inte att finnas en perfekt stund. Har det någonsin varit perfekt hitils? Det är såhär det är. Allt är tillfälligt så ta vara på det possitiva för det stannar inte förevigt. Skit i det negativa  för det är inte här för att stanna heller. Lyft det du älskar, det som får dig att le. Jag älskar grekisk musik så det lyssnar jag på just nu. Och jag älskar te så det drikter jag. Jag älskar att nå ut till folk och i alla fall försöka påverka och därför skriver jag. Ägna dig åt det du älskar, umgås med de allra bästa, färgsätt vardagen, jaga dina drömmar och le - för du har ingen anledning att inte göra det.


1 kommentarer
Postat av: nils

Mycket fint skrivit! Jag håller med dig om allt du skriver här, känns som en ganska lik världsuppfattning som min egen :)

2011-03-02 @ 00:12:12
URL: http://nilsinamerica.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:


RSS 2.0